De Balthasar Boma's zijn nooit ver weg uit het amateurvoetbal... Dat blijkt uit onderzoek van de KU Leuven
Inhoudsopgave
Sponsoring is nog steeds één van de belangrijkste bronnen van inkomsten voor onze amateurvoetbalclubs. De KU Leuven deed daarom onderzoek naar de werking hierover en wat blijkt... Het een en ander gebeurt nog steeds op een behoorlijk ouderwetse manier. Alsof Balthasar Boma, sponsor en eigenaar van 'F.C. De Kampioenen', nooit ver weg is.
"Vlaamse amateurvoetbalclubs halen een zesde van hun inkomsten uit sportsponsoring. Enkel lidgelden, de kantine en geldacties leveren nóg meer geld op", vertelt Jeroen Scheerder, professor sportsociologie (KU Leuven). in Het Laatste Nieuws. "Vreemd genoeg hebben we in onze studie over de sponsoring van het niet-betaalde voetbal moeten vaststellen dat er nog steeds gesponsord wordt volgens een 'oud model', zoals het gebeurde in de tijd dat sociale media en het internet nog niet bestonden."
"De tijd is blijven stilstaan, dat blijkt uit de motieven van de sponsors, in die zin dat wat ze als wederdienst verwachten van de clubs nog steeds hetzelfde is als járen geleden. Zo wil de helft visibiliteit op de shirts van de spelers. En maar liefst 88% wil nog steeds hun naam of logo op de borden naast het veld. Maar daar ga je de winst niet halen. Als club mag je niet alleen op dit soort visibiliteit inzetten. Via sociale media kan je de boodschap sneller verspreiden. En waarom niet meer inzetten op netwerking en hospitality?"
Mecenas
"Intussen gedragen de sponsors zich nog steeds als mecenassen en niet als rationeel handelende bedrijfsleiders die willen dat hun investering rendeert. Dan wordt er gesponsord met bijvoorbeeld inspraak in het bestuur als motief, of omdat er een persoonlijke connectie is met de club, terwijl ze toch moeten weten dat ze het geld dat ze in zo'n achterhaald sponsormodel stoppen niet meer aan iets anders kunnen spenderen."